Arvio: Spawn of Mars And Other Stories – Rautaisannos wanhaa kunnon scifiä

cof

1950-luvulla sarjakuvat olivat kovassa nosteessa: suosio kasvoi, Comics Code ei vielä sensuroinut sisältöjä ja uusia aluevaltauksia genrejen saralla tehtiin. Tämän aallon harjalla ratsasti myös Wallace ”Wally” Wood, varsinainen sarjakuvan renessanssilapsi. Ensisijaisesti kuvittajana tunnettu Wood myös kirjoitti ja tussasi eikä rajoittunut pelkkään sarjakuvaan. Lisäksi #torille, koska Wood oli kolmanne polven suomenamerikkalainen. Spawn of Mars on kokoelma Woodin varhaisia scifitarinoita EC-kustantamon lehdistä. Tämä on niin rehellistä pulp-materiaalia, että en halua kirjoittaa kirjan nimeä kielioppisääntöjen hillitsemällä tavalla. Tämä kirja on SPAWN OF MARS!, muuten sen korni sensaatiokauhuscifi ei pääse oikeuksiinsa. Itseään toistavat juonikuviot seitsensivuisissa avaruusfantasioissa, hirveät määrät selitystekstiä, komea retrokuvitus ja vahingossa pari hyvääkin ideaa ovat tämän kirjan rakennuspalikat. Kokoelmassa on sen verran monta samankaavaista ja tahmeatahtista tarinaa, että jonkinlaista viehätystä roskascifiin on tunnettava tästä nauttiakseen.

cof

Minähän onneksi sellaista tunnen. Vaikka meininki on tyylilajin ja parinkymmenen vuoden ikäeron vuoksi kankeampaa ja hillitympää kuin Vampirellassa tai Shokki-kokoelmissa, formaatti on tismalleen sama EC-kustantamon tutuksi tekemä: pahaa-aavistamaton alkuasetelma, suoraviivaisen oloisesti etenevä juoni sekä *gasp* yllätyskäänne lopussa. SPAWN OF MARS! ja muut kirjasarjan kokoelmat esittelevät juuri näitä EC-sarjakuvia, joiden vaikutus ulottuu kymmenien vuosien päähän.

Tarinoiden juonet ovat hyvin samankaltaisia ja liittyvät usein tuntemattomien maailmojen tutkimiseen, maapallolta pakenemiseen tai ajalla kikkailuun. Vuonna 1950 ensimmäisiin satelliitteihin oli aikaa vielä 7 vuotta ja ensimmäiseen kuulentoon lähes 20. Aina tarinoissa ei siis tarvitse mennä edes kuuta kauemmas seikkailun löytämiseksi. Teemat ovat ajankohdalle ominaisia ja scifille perinteisiä: ydinvoima ja ydinsodan pelko, ylikansoitusongelmat, robotit ihmisten vertaisina, ihmisen ylimielisyys luonnon edessä ja pienuus universumissa jne.

cof
Seasta löytyy myös ihan rehellistä kauhukuvastoa

Useimmiten ennakkoluuloinen tai koppava ihmishahmo saa lopulta jonkin kamalan opetuksen, joka kummasti heijastaa hänen omaa käytöstään tarinan alkupuolella. Näiltä osin tuon ajan EC-scifi tuntuu suoralta perilliseltä Danten ja kumppaneiden helvetti-kuvitelmille, vaikka ajatukseen itse kehityksestä suhtaudutaankin innolla eikä varoitellen. Ongelma on harvoin teknologian tai kehityksen tuoma, ennemminkin ihmisen primitiiviset heikkoudet nostavat päätään. Edistyksellistä tuolle ajalle on ollut myös ihmisen kyseenalaistaminen luomakunnan kruununa: useammin kuin kerran päähenkilöt löytävät itsensä tarinoiden lopussa jonkin edistyneemmän lajin armoilta. Scifi on käsitellyt jo 70 vuotta sitten ilmiötä, joka yhteiskunnallisessa keskustelussa on ryhdytty ottamaan vakavasti vasta 2000-luvun puolella.

cof
Ai jai jai jäbä, veikkaanpa että saat vielä oppitunnin koiran kaltoin kohtelusta!

Sarjisten ikää ei aina hoksaa, mutta välillä jokin auttaa pistämään asiaa kontekstiin. ”Sinking of the Titanic” -tarinassa mies haluaa matkustaa ajassa taaksepäin estämään Titanicin uppoamisen, kokonaiset 38 vuotta siis. Tällaiset pienet valaistumisen hetket nostavat arvostusta Woodin kuvitusta kohtaan, sillä muutoin ne tuntuvat hieman vanhentuneilta. On nimittäin valitettava fakta, että SPAWN OF MARS!in stooreista on tyyliltään niin kankeita, että nykypäivänä se heikentää lukunautintoa jonkin verran.

Merkittävin tällainen ongelma on suurinta osaa tarinoita vaivaava aivan törkyinen eksplikoinnin määrä. Tuntuu siltä, että ilmiselvästä kuvitustaidokkuudesta huolimatta tekijät eivät ole luottaneet kuvien kommunikointikykyyn lainkaan. Kaikki, mitä tarinoissa tapahtuu, pitää kirjoittaa auki viimeistä käännettä myöten. Koska loppuratkaisutkin väännetään aivan helvetin rautalangasta, voi myös olla, että kyseessä on sittenkin enemmän epäluottamuslause lukijoita kuin tekijöitä kohtaan. Oli miten oli, harvoin eksplikoinnin määrä oikeasti alkaa häiritä, mutta näissä piti vähän purra hammasta ja tahkota eteenpäin.

cof
Tästä vähän osviittaa selityksen määrästä tarinoissa

Tätä ei toki voi laittaa yksinomaan Woodin syyksi, vaan vastuullisia ovat enemmänkin käsikirjoittajat, joiden kokoonpano vaihtelee. Suurimman osan ajasta asialla ovat Bill Gaines ja Al Feldstein, kustantamon kantavia voimia molemmat. Kirjassa on myös todettu, että EC-kustantamo ei ilmoittanut tarinoiden tekijätietoja, joten on vaikea tietää, kuinka paljon Wood on esimerkiksi vaikuttanut käsikirjoituksiin kautta linjan. Kirjan loppupuolella ongelma hieman helpottaa, kun käsikirjoittajaksi siirtyy Harry Harrison, jonka yhteistyö Woodin kanssa tuottaa kirjan sujuvimmat kertomukset. Tästä voisi päätellä, että juuri Gaines ja Feldstein olivat niitä, joiden oletuslukija oli aina kahdeksanvuotias ja siksi pienintäkään vastuuta tapahtumien tulkitsemisesta ei jätetty lukijalle.

cof
Myös vanhat tehokeinot, kuten tekijän kommentointi, olivat tuoreita vielä 70 vuotta sitten

Tarinat eivät kuitenkaan ole kahdeksanvuotiaille suunnattuja, vaan ihan oikeaa scifiä. Woodin ansioiksi genressä luetaan yleensä etenkin yksityiskohtaiset ja uskottavat kuvitukset erityisesti avaruusaluksista ja -puvuista. Myös avaruushirviöitä löytyy kirjasta monenlaisia. On todella vaikeaa suhteuttaa tarinoita tämän päivän kontekstiin: mikä merkitys Woodin mielikuvituksella on ollut esimerkiksi scifi-elokuviin, jotka on käytännössä kaikki tehty näiden tarinoiden julkaisemisen jälkeen. Millaista mielikuvitusta vaatii scifi-ympäristöjen luominen, jos ei ole voinut ammentaa kuvastoa elokuvista tai tv-sarjoista? En tiedä, voiko lajityypin kehityksestä kiittää Woodia aivan niin vuolaasti kuin kirjan johdantopuheet ehdottavat, mutta selvää on, että tässä roskakirjallisuudessa on silti siemen valtavaan määrään myöhempien aikojen kunnianhimoista tieteisfiktiota.

cof

Arvosana: 72/100

SPAWN OF MARS! And other stories
Al Feldstein, William Gaines, Harry Harrison & Wallace Wood, käsikirjoitus – Wallace Wood, kuvitus
Fantagraphics
Hinta Suomessa 22-25 €

Yksi vastaus artikkeliiin “Arvio: Spawn of Mars And Other Stories – Rautaisannos wanhaa kunnon scifiä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s