Arvio: Castro – Elämää suuremman henkilön elämäkerta ei meinaa mahtua kirjan sivuille

dav

Castro on elämäkerrallinnen kertomus kerrottuna fiktiivisen narratiivin keinoin. Saksalainen sarjakuvantekijä Reinhard Kleist käy läpi Kuuban diktaattori Fidel Castron elämän käännekohtia sidottuna keksityn saksalaisen valokuvaajan näkökulmaan. Karl Mertens saapuu Kuubaan haastattelemaan kapinallista Castroa 1950-luvulla, jolloin hän herätti kiinnostusta länsimaisessa mediassa. Mertens kuitenkin hurahtaa nopeasti Castron vallankumousretoriikkaan ja luopuu puolueettoman dokumentoijan roolista. Hän todistaa Fidelin valtaannousun, sosialismiin kääntymisen ja Kuuban tavallisen kansan kurjistumisen takaisin vallankumousta edeltäneisiin olosuhteisiin. Kleist ei kuitenkaan ota suoraan kantaa Fidelin politiikan oikeellisuuteen, sillä kertoja Mertens ei missään vaiheessa menetä uskoaan vallankumouksen ja sosialismin toimivuuteen. Castro on tarina legendaarisen hahmon uskomattomista elämänvaiheista, mutta se kärsii materiaalin runsaudenpulasta ja Kleistin halusta käsitellä kaikki tärkeimmät käännekohdat.

dav

Tarina alkaa ajasta, jolloin Fidel johtaa kapinallisia itäisen Kuuban syrjäseuduilla. Castron nuoruus käsitellään toimittajahahmolle kerrotuin takaumin, ja toiminta siirtyy nopeasti vallankumoukseen. Kleist korostaa Castrossa jokaisessa kohtauksessa päähenkilönsä periksiantamattomuutta. Fidel on uskossaan järkähtämätön ja hän saa seuraajansa ottamaan hengenvaarallisia riskejä yksi toisensa jälkeen. Kirja tekee selväksi, että 50 vuoden valtakautta edelsi jo elämä, jollaisen tapahtumat vaativat yleensä 3 elinikää. Olisi mielenkiintoista tietää, muisteliko Fidel koskaan valtakautensa lopulla vallankumouksen alkuaikoja, kun pieni sissijoukko kahlasi yön pimeydessä vaarallisten rantakallioiden lomassa. Vastaus tähän on todennäköisesti kyllä, sillä vaikka kirja näyttää kuinka Fidel sokaistuu sosialismista ja totalitarismista, se korostaa Castron tarinankertojan taitoa. Koko vallankumous perustui tarinalle, jota Fidel toisti puheissaan kerta toisensa jälkeen niin kauan, että tarinasta tuli totta ainakin Kuuban kansalaisille.

davdav

Castro haukkaa tarinana valtavan palan. Kleist haluaa käydä läpi Fidelin koko elämän aina vallasta luopumiseen saakka. Aikajana pomppii, kun Kleist palaa yllättäen nykyhetkestä menneeseen ja sen jälkeen nykyhetki siirtyy 15 vuotta eteenpäin. Varsinkin kertojahahmo Karl Mertensin tarinassa Kleistilla tuntuu olevan tarve alleviivata tapahtumia ja hahmon tekemiä valintoja näyttämällä väliin niin hänen elämänsä ehtoota kuin varhaisempiakin aikoja. Vaikka tarina siis dokumentoi Kuuban historian vaiheita ansiokkaasti, menetetään tarinaan kiinnittymisestä jotain jatkuvalla hyppelyllä. Rohkeus keskittyä vain pariin merkitykselliseen tapahtumaan olisi voinut tuoda kirjaan lisää vangitsevuutta. Kleistia neuvonut Castro-historioitsija Volker Skierka on kuitenkin jo laatinut Castrosta kattavan elämäkerran, joten sarjakuvan keinoin olisi voitu valita erilainen kerrontametodi.

dav

Kleistin taide on vahvalla viivalla piirrettyä mustavalkoista jälkeä. Hän tykkää selvästi korostaa tiettyjen hahmojen elämää suurempaa statusta. Kleistin jälki kasvonpiirteissä on realistista ja hahmojen erottaminen toisistaan ei ole helppoa, varsinkaan kun tarina ei pidä kronologiaastaan kiinni. Tästä huolimatta Fidel, Che Guevara ja Raul Castro erottuvat jokaisesta ruudusta, jossa ovat mukana. Kertoja Mertens on niin haltioitunut vallankumouksen symboleista, että hänelle hahmot ovat varmasti näyttäytyneet juuri näin. Kleistin viiva on toiminnan ja maisemoiden kuvauksessa eläväistä ja Kuuba näyttäytyy kauniina niin luonnossa kuin kaupungissakin.

dav

Castro osoittaa, miksi Fidel on niin kiistanalainen henkilö. Kirjasta käy ilmi hänen ikuinen vallankumouksellisuutensa, idealisminsa ja usko parempaan, jota hän valaa myös ihmisiin ympärillään. Toisaalta kirja näyttää myös, että 50 vuotta kestänyt vallankumous ei ole vallankumous vaan ihan perinteinen ummehtunut diktatuuri. Kuubalaiset saavat pelätä ajatuspoliiseja jatkuvasti ja vastavallankumouksellisuus löydetään motiiviksi mihin tahansa. Fidelin ideaali ei horju missään vaiheessa, mutta yksikään kansanvalta ei ole hyötynyt kymmeniä vuosia kestävästä valtadynastiasta. Välillä täytyy tuulettaa, tai lopputulos jää irvikuvaksi tavoitteistaan. Castro-kirja onnistuu osoittamaan, miten ongelmallista maan suunnan muuttaminen on, mutta sarjakuvaelämäkertana se poukkoilee makuuni liikaa ja siksi ei onnistu murtautumaan lukemieni teosten kärkikastiin.

Arvosana: 67/100

Castro
Reinhard Kleist, käsikirjoitus ja kuvitus (neuvonantajana Volker Skierka)
Self Made Hero
Hinta Suomessa 20-25 €

dav

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s