Arvio: Tuomas Myllylä -katsaus – Pakanat/Alhaiset/Jumalsurma/Syvänne

Ajatelkaa tästä mitä haluatte, mutta kyllä, aion arvioida saamani arvostelukappaleet Tuomas Myllylän tuotannosta jaottelulla porno – kaikki muu. Tämä on se ”kaikki muu” -osuus. Myllylä on varsin tuottelias sarjakuvantekijä, joka on ehtinyt kymmenvuotisen uransa aikana julkaisemaan vaikka ja mitä. Tässä tekstissä käsiteltävät viisi paperback-kirjaa ovat ilmestyneet vuosina 2018-2020, joten kyse on suht tuoreesta Myllylästä kaikin puolin. Ne ovat myös hyvä katsaus tyylilajeihin, joista Myllylä on tunnetuin. Pakanat on suht tarkasti historiallisiin tosiasioihin nojaavaa fiktiota, Alhaiset ja Jumalsurma perinteistä peikot ja haltijat -fantasiaa, ja Syvänne kokoelma lyhyitä kauhutarinoita enemmän ja vähemmän yliluonnollisilla asetelmilla. Katan ne kaikki yhdessä tekstissä, koska yksikään kirjoista ei ole aivan valtavan laaja, ja rehellisesti sanottuna minulla ei olisi niistä yksitellen riittävästi sanottavaa. Myllylän omaleimainen tyyli on viihdyttävä, mutta en löydä tarinoista hirveästi tarttumapintaa.

Pakanat – Yhden jumalan kaupunki

Vähiten minua innosti etukäteen kaksiosainen Pakanat -kertomus ”Yhden jumalan kaupunki”. Ennakko-odotus oli kuitenkin väärä, sillä kirjojen kerronta oli sujuvaa ja henkilöhahmot riittäviä. Historia ja fiktio limittyivät tarinassa näppärästi, ja tällaisen tyylilajin laatumittareihin kuuluva lukemisen keskeyttävä googlaaminen tapahtui muutamaankin otteeseen. Yhden jumalan kaupunki kertoo Konstantinopoliin keskelle vallankaappaustaisteluita päätyvistä suomalaisisista heimosotureista 960-luvulla. Myllylän työkalupakkiin kuuluvat ronski väkivalta, kaunistelematon dialogi ja maailma sekä monimuotoisesti seksuaaliset hahmot ovat kirjoissa läsnä. Valitettavasti niin ovat myös tällaisten tarinoiden kliseet kuten hahmojen uhraamiset ilman pointtia ja juonen tarpeisiin nähden tarpeettoman laajan taustatarinan kehittäminen. Näistä valittaminen on kuitenkin siinä mielessä tavallistakin subjektiivisempaa, että miekanheilutustarinoiden ystäville ne voivat hyvinkin upota. En minäkään valittaisi kauhutarinassa ylimielisestä urheilijajäbästä tai lukutoukasta, joka tietää miten kirous kumotaan. Ne eivät ole ratkaisuista tuoreimpia, mutta tyylilajin faneille ne ovat silti ihan ok, kerta toisensa jälkeen.

Alhaiset

Alhaiset on sitten hyvinkin perinteistä fantasiaa. Lihan- ja verenhimokkaat peikot sekä heidän ihmis- ja haltijakumppaninsa vaeltavat vehreistä nummista ja mutaisista kaupungeista koostuvassa maassa tehden palkkasoturin hanttihommia. Alhaiset on esimerkiksi Pakanoihin verrattuna kovin raskaslukuista materiaalia, ja en oikein jaksanut innostua sen tarinoista, vaikka henkilöhahmoihin on selkeästi käytetty sen verran aikaa, että tavoitteena on hyödyntää heitä enemmänkin. Sen sijaan samaa tyylilajia edustavan Jumalsurman ensimmäinen osa tuntui huomattavasti viimeistellymmältä, sekä juoneltaan että taiteeltaan. Voin kuvitella jumalia metsästävän Hrotgarin kannattelevan huomattavasti parempaa tarinakokonaisuutta kuin Alhaisten päähahmojen. Toisaalta berserkki-peikko-soturitar Thurinn on mukana molemmissa teoksissa, joten valintaa kirjojen välillä ei tarvitse tehdä. Mikäli Myllylä päättää viedä Alhaisissa esitellyn maailman tarinoita Jumalsurma-vetoisempaan suuntaan, en pane lainkaan vastaan.

Jumalsurma

Jos Pakanat yllätti ylittämällä odotukset, Syvänteen kanssa kävi valitettavasti päinvastoin. Lyhyet kauhunovellithan ovat yksi lempiformaateistani, ja Myllylän suorasukaisen tyylin olisin odottanut soveltuvan halpoja shokkeja tavoittelevaan muotoon oikein hyvin. Lopputulos on kuitenkin hieman pannukakku. Tarinat ovat omaan makuuni jopa liian lyhyitä, tai sitten niissä on jotenkin outo, yksityiskohtiin keskittyvä rytmi. Kertomusten alkuasetelmat ovat aivan kelpoja, mutta lopulta jokainen niistä hieman lässähtää. Myllylän omaleimainen härmäläinen näkökulma ei oikein pääse esiin ja stoorit tuntuvat jotenkin englanniksi ajatelluilta ja sitten suomeksi käännetyiltä, sekä dialogin että tarinoiden rakenteen suhteen. Vaikka tarinat ovat erittäin tiiviitä, olisi niiden sisältöä pitänyt ehkä karsia vieläkin enemmän. Pääjuonen ympärille on tuotu vähän liian monta henkilöä tai kulissia. Tiiveys olisi voinut toimia enemmän edukseen silloin, kun liha olisi todella kaltattu luista irti ja jäljelle jätetty vain kunnon annos tislattua kauhua. 

Syvänne

Vaikka kirjojen laatu vaihteli ja tyylilajit eivät olleet omaan makuuni ihan täysosumia, ei tätä katsausta kuitenkaan pidä vähätellä. Siitä näkee oikein mukavasti Myllylän tyylin selkärangan ja toisaalta variaatiot, joita hän osaa valitun tyylin sisällä tehdä. On aina mukavaa, kun tekijällä on tyylilajista ja mitasta riippumatta oma käsiala, jonka tunnistaa, ja Tuomas Myllylällä sellainen on. Näiden teosten perusteella voi myös päätellä, että Myllylä on tekijä, jolle pidemmät tarinat sopivat hyvin. Pakanat-kertomus ei ole sarjansa ensimmäinen, ja se tuntuu kertomuksista itsevarmimmalta. Toinen vahva suoritus on nipun tuorein teos, Jumalsurma, jossa tyylittely ja sisältö lyövät kättä kaikkein onnistuneimmin. Jumalsurma ei myöskään vaadi Alhaisten lukemista, sillä yhteisestä maailmasta ja yhdestä yhteisestä henkilöhahmosta huolimatta tarina on täysin itsenäinen. Suosittelenkin sitä Myllylä-noviisille näistä ensipuraisuksi, jos visuaalinen tyyli ja holtittomasti heiluvat kirveet kiinnostavat. Ja siis toki sit Leatherbound Classicsia myös. Mutta se tuli varmaan selväksi jo siitä omasta tekstistään. 

Arvosanat:
73/100 Pakanat – Yhden jumalan kaupunki osat 1 & 2
61/100 Alhaiset
75/100 Jumalsurma – Ensimmäinen kirja
55/100 Syvänne

Tuomas Myllylä, käsikirjoitus ja kuvitus
48-80 sivua / kirja
Zum Teufel
Hinta Suomessa 5-15 € / kirja

Sarjakuvat kaupan:

Turun Sarjakuvakauppa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s