Arvio: 24 päivää – Ajankohtainen fiktio koputtaa journalismin ovelle

cof

Kuulutin edellisessä Pokuto-kustantamon näytepaketista saamani sarjiksen arvostelussa tekijältä sarjakuvamaisempaa otetta, kun Sami Nyyssölän Learn Finnish Without Studying tuntui enemmän kuvitetulta tietokirjalta. Vähänpä siinä vaiheessa tiesin, että ratkaisu oli lähempänä kuin arvasinkaan. Viimeinen Pokutolta arvioon saapuva sarjakuva on nimittäin myöskin Nyyssölän kädenjälkeä. Yhteistyössä Anssi Vieruahon kanssa toteutettu 24 päivää on ihan tyylipuhdasta sarjista, vaikka siinäkin on ideaa ja omaperäisyyttä ihan mukavasti. Sarjakuva on kertomus Irakista Suomeen saapuvasta pakolaisesta, jonka rankka ja pelottava matka kestää 24 vuorokautta. Tarina on koostettu Nyyssölän ja Vieruahon haastattelemien turvapaikanhakijoiden kokemuksista. Se on siis tarkasti ottaen fiktiota, mutta melkein yhtä hyvin sitä voisi kutsua journalismiksi. 24 päivää on ajankohtainen ja ansiokas puheenvuoro nykypäivän kylmäksi ja idioottimaiseksi äityvässä maahanmuuttokeskustelussa.

cof

Kirja on julkaistu 2016, ja tarina käsittelee siis suurimman Eurooppaan suuntautuneen pakolaisliikkeen aikaa. Keskustelu, joka näyttäytyi meille lähinnä kinasteluna siitä, minkä maan nyt pitää maksaa ja kuinka paljon turvapaikanhakijoiden kustannuksista ja joka tuotti yhden Suomen tv-historian häpeällisimmistä hetkistä turvapaikanhakijoiden puuronsyötön muodossa, on Nyyssölän ja Vieruahon käsittelyssä inhimillinen kärsimysnäytelmä. Se muistuttaa hyvin nopeasti, että on aika itsekästä kuvitella, että yksikään irakilainen tai syyrialainen haluaisi tänne peräpohjolaan hakeutua, ellei niin oma kotimaa kuin suurin osa matkastakin olisi ensin tarjonnut lähinnä epäinhimillisiä ja hengenvaarallisia olosuhteita. 24 päivää osoittaa, että minun tai sinun on aivan helvetin turhaa ja itsekästä arvioida tai kommentoida yhtään, kuka turvapaikan ansaitsee ja millä perustein niitä pitäisi jakaa. Suomalaisen kadunmiehen mielipiteen arvo näihin asioihin on ihan pyöreä nolla, ja on todella haitallista ottaa yleistä mielipidettä huomioon lainkaan asioissa, jotka ovat näin monimutkaisia, kokemukset erilaisia ja laajan ymmärryksen saavuttaminen työn takana. Turvapaikkajärjestelmä on olemassa hyvästä syystä, ja tämä kirja osoittaa sen hyvin selkeästi.

cof

Kirjan päähenkilö Abu on tekijöiden useiden haastatteluiden pohjalta luoma kuvitteellinen pakolainen. Oikeita henkilöllisyyksiä ei arvatenkaan ole voitu käyttää, kun jokainen haastateltava pelkää oman ja läheistensä henkien puolesta. Abu haistaa tunnelmien muuttuvan vaarallisiksi Iraksissa, minkä vuoksi hän pakenee uhkaa Turkkiin. Alkuperäisenä suunnitelmana on palata mahdollisimman pian takaisin, mutta kun tilanne Irakissa ei rauhoitu ja Turkissa maahanmuuttaja on kasteista alinta, täytyy elämän edellytyksiä etsiä kauempaa. Matka kulkee meren yli Kreikkaan, sieltä Makedoniaan ja edelleen Euroopan halki. Seuralaisia ovat pelko, nälkä, väsymys ja toiset pakolaiset. Vaikka tilanne on täysin kestämätön ja superstressaava, Abu ja kumppanit eivät silti näyttäydy kirjassa kertaakaan epätoivoisina. Eteenpäin on mentävä ja vastoinkäymisiin sopeudutaan. Silti lukijalle ei jää kertomuksesta lainkaan epäselväksi, kuinka kauheasta koettelemuksesta pakomatkassa on kyse.

cof

24 päivää tulee mielessäni väkisinkin verratuksi moderniin klassikkoon, eli Ville Tietäväisen Näkymättömiin käsiin. Molempien kirjojen tarkoituksena on osoittaa valo sille puolelle nykyaikaista elämää, johon sitä harvemmin osoitetaan. Näiden teosten tehtävä on antaa ääni niille, joiden puolesta kaikki tykkäävät puhua, mutta joita aniharva oikeasti kuuntelee. Selkein ero teoksilla on niiden kiireellisyyden tunne: Näkymättömät kädet on uskomattoman huolellisesti rakennettu tarina ja ajankuva, jossa jokainen ruutu on mietitty viimeisen päälle ja lukijalle välitetty kuva ns. täydellinen. 24 päivää puolestaan on ajankohtainen, rujo, rosoinen ja jatkuvasti päälle puskeva. Taiteellisilta meriiteiltään se ei pääse Näkymättömien käsien tasolle, mutta muutoin kiire, ahdistus ja ajankohtaisuus ovat tyylivalintona aivan kelpoja. 24 päivää kertoo tarinan, joka piti saada ulos nopeasti. Juuri tästä syystä se muistuttaa mielestäni sarjakuvajournalismia, vaikka päähenkilö ja hänen tarinansa eivät sellaisenaan todellisia olekaan.

cof

Kuvitusjälki 24 päivässä on rujoa, kuten yllä totesin. Epäselvää tai lukemista vaikeuttavaa se ei kuitenkaan ole. Tunnelmat ja tapahtumat välittyvät sivuilta vaikuttavasti, mutta tähän kirjaan ei ole laitettu yhtään ylimääräistä viivaa. Voi olla, että mikäli tekijät toistaisivat samaa käsialaa teoksesta toiseen, se alkaisi puuduttaa yksinkertaisuudessaan, mutta 24 päivään tyylivalinta sopii. Tässä kirjassa tavoitteena ei ole säväyttää uskomattomilla visuaaleilla tai tehdä numeroa tekijöiden kyvyistä. Tekijät ovat kertomassa tarinan, ja tarina on etusijalla kaikissa toteutuksellisissa valinnoissa.

cof

24 päivää on siis rujo ja kiireellinen niin hyvässä kuin pahassakin. Sen toteutus tarkoittaa, että puhtaana sarjakuvana se ei nouse poikkeusyksilöksi, mutta yhteiskunnallisena kommenttina se on mielestäni sitäkin onnistuneempi. 24 päivää ei ole vuosikausia taustoitettu Iisakin kirkko, vaan erittäin perusteellinen ja havainnollistava puheenvuoro jatkuvasti mylläävässä keskustelussa. Vaikka ilmestymisestä on jo pari vuotta, sarjiksen lukeminen on edelleen erittäin suositeltavaa ja ajattelemaan pistävää. Tarinassa itsessään on kovin vähän uutta, mutta se pakottaa lukijan yhdistelemään muutoin lehdistä luetut pisteet ja näkemään, millainen inhimillinen tragedia niistä kokonaisuutena muodostuu. 24 päivää ei ole arvolatautunut tai asenteellinen, mutta se katsoo suoraan ongelman ytimeen, ja on vaikea kuvitella, millainen kyynikko ei tämän sarjakuvan jälkeen tuntisi empatiaa Suomeen asti joutuneita pakolaisia kohtaan. Arvokas sarjakuva.

cof

Arvosana: 79/100

24 päivää
Sami Nyyssölä & Anssi Vieruaho, käsikirjoitus ja kuvitus
148 sivua
Pokuto
Hinta Suomessa n. 20 €

cof

Sarjakuva kaupan:

Turun Sarjakuvakauppa

cof

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s