Arvio: Blueberry – Chihuahua Pearl / Puolen miljoonan dollarin mies / Ruumiskirstun balladi

cof

Vaikka edellinen Blueberry-integraali oli tunnelmiltaan hilpeä kuin erämaan ainoaan kaktukseen istuminen, jäi siitä nälkä jatkaa tarinan parissa suht piankin. Niinpä kokoelmien kolmas osa tuli haalittua ja luettua ripeästi. Chihuahua Pearl, Puolen miljoonan dollarin mies ja Ruumiskirstun balladi muodostavat Liken kokoamista kirjoista toistaiseksi ehjimmän kokonaisuuden. Trilogia kertoo yhden pitkän tarinan konfederaation kulta-aarteen jahtaamisesta. Jean-Michel Charlier ja Jean Giraud jatkavat (ainakin väitetysti) realistisen Villin Lännen kuvauksia upottaen lukijat yhä syvemmälle Blueberryn maailmaan. Tämä tapahtuu sekä Charlier’n mukadokumentaarisilla taustakertomuksilla että Girin alati tunnelmallisemmaksi muuttuvalla kuvituksella. Huomasin pariinkin otteeseen kirjaa lukiessani unohtaneeni kokonaan ihastella Girin komeita kuvia, kun tarina vei niin mennessään. Ei kai sitäkään voi huonona ansiona sarjakuvalle pitää.

cof

Mukana kultajahdissa ovat nimihenkilön lisäksi jälleen luottomiehet Jimmy McClure ja Red Wooley, kasa ahneita pahiksia sekä Yhdysvalloista että Meksikosta, sekä tarinoista ensimmäiselle nimensäkin antava femme fatale Chihuahua Pearl. Charlier’n kunnianhimo tarinankertojana tuntuu kasvavan, kun hahmojen ja samanaikaisten tapahtumapaikkojen määrää nostetaan. Trilogia rakentuu nätisti matkanteosta pelipaikoille, ongelmanratkaisusta pelipaikalla ja lopulta kilpajuoksusta aarteelle ja sen kanssa kotiin. Jos Charlier’n kirjoituksessa näkyy kunnianhimoa, näkyy sitä myös Jean Giraud’n kuvituksessa, jossa viivavarjostukset ja pimeät kulmat ovat suuremmassa roolissa kuin aiemmin. Nämä Blueberry-tarinat tuntuvat pikaisesti ainakin lähestyvän sitä rajaa, jossa seikkailusarjakuvan parissa viihtyminen alkaa tuntua jo työltä. Tarina ei etene aivan yhtä sujuvasti kuin esimerkiksi edellisessä integraalissa, eikä aivan yhtä komeita yksittäisiä ruutuja osu silmään. Enemmänkin painopiste on siirretty hienovaraisempiin nyansseihin, joiden arvostaminen vaatii erilaista lukutapaa, ja erilaisten lukutapojen arvottaminen onkin sitten melko subjektiivista hommaa.

cof

Kirjan ensimmäisessä tarinassa, Chihuahua Pearlissa, Blueberry saa valtiolta tehtävän lähteä selvittämään sisällissodan päätteeksi Meksikoon karanneen kultalastin kohtaloa. Matkalla määränpäähän hän ehtii hankkimaan itselleen nipun vihollisia, ja pari liittolaistakin. Tarina on matkustuksineen ja hevostaisteluineen hyvin klassista Blueberryä. Puolen miljoonan dollarin mies -tarinassa Blueberryn, Pearlin ja kumppaneiden on vapautettava vankilasta aarteen sijainnin tietävä mies. Tarina tapahtuu Blueberry-kertomukseksi hyvin pienessä tilassa yhden kaupungin ympäristössä, joten Charlier pääsee tiivistämään tunnelmaa oikein kunnolla, ja toisaalta tukkimaan kerrontaa liiallisella materiaalilla. Kaksiteräinen miekka tämä ratkaisu, siis. Kirjasta löytyy niin vähän minkään juonikuvioiden sulkemista, että uusien jatkuva esittely alkaa hengästyttää. Ruumiskirstun balladissa aarteen sijainti selviää, ja joukot kerääntyvät tappelemaan sen herruudesta. Kertomuksen tahti on kova ja käänteitä satelee. Giraud pääsee eniten irti tarinoista viimeisessä, mutta enemmänkin synkkien hetkien kuin majesteettisen lännen kuvaajana. Kolmas Blueberry-integraali tuntuu synkältä, mutta ei aiheidensa vuoksi, kuten aiemmat kirjat, vaan toteutukseltaan.

cof

Tunnelma kirjoissa on edelleen mitä mainioin. Hiki, hiekka ja löyhkä tuntuvat lukiessa itselläkin. Suuren osan tunnelman luonnissa ottaa kirjojen väritys. En tiedä, oliko väritys niin radikaalisti aiemmista tarinoista poikkeava, vai kiinnitinkö siihen vain enemmän huomiota väritystä käsittelevän esipuheen vuoksi. Joka tapauksessa tunnelmoinnit ja kuumotukset välittyvät kuvista niin selkeästi, että kuvia unohtaa välillä jopa katsovansa, tuntee vain lukiessaan tarinan kaikki vivahteet. Immersion näkökulmasta Blueberryn voi katsoa jatkuvasti parantavan, vaikka kirjasta katoaa tietty lukemisen köykäisyys vahvan myötäelämisen vuoksi. Tässä tullaan erilaisten lukutapojen arvottamiseen: jotkut haluavat länkkärinsä ruudinkäryisenä viihteenä, toisille ne taas ovat auringonpolttamaa draamaa ihmisluonnon äärirajoilta. Blueberryn kolmanteen integraaliin sopii mielestäni paremmin jälkimmäinen lähestyminen, kun taas aiempia kokoomia on voinut vielä kuluttaa myös kevyemmällä viihdemielellä. Olisin kaivannut tilaisuutta ihastella taas muutamia komeita yksittäistaideteoksia, mutta Gir ei halunnut tällä kertaa sitä mahdollisuutta minulle niinkään tarjota.

cof

Oheismateriaaleista täytyy sanoa sen verran, että tämä volyymi harppaa reilun askelen eteenpäin niiden saralla. Edellistenkään kirjojen johdannot eivät olleet heikkoja, mutta tällä kertaa perusjohdannon lisäksi kirjasta löytyy kattava tutkielma Giraudin tyylin kehityksestä vuosien saatossa, lukuisia esimerkkejä uudelleenväritetyistä sivuista, sekä Charlier’n pitkä teksti Blueberry-hahmon taustasta, jolla hän aikanaan uskotteli lukijoille Blueberryn olevan aito historiallinen henkilö. Kun tämä kaikki yhdistetään itse pihviin, kolmeen laadukkaaseen kertomukseen, voidaan sanoa Blueberry-integraali kolmosen olevan varsin kattava julkaisu. Blueberryäkin on vuosien saatossa ehditty tekemään ja julkaisemaan ihan helvetisti, joten kärryille pääseminen voi tuntua vaikealta. Tämänkaltaiset uudelleenjulkaisut tekevät mukaan hyppäämisestä kuitenkin helppoa, joten täysi tuki näille. Omasta näkökulmastani viihdyin mahdollisesti kakkosintegraalin parissa piirun verran tätä paremmin. Pääsyyksi jäävät kolmoskirjan mielestäni liialliset sivujuonet ja jatkuvasti eteenpäin ilman suvantokohtia paahtava tarina yhdistettynä synkempään tunnelmakuvitukseen. Kombo aiheuttaa pientä lukuähkyä. Kokonaisuus pysyy tasoltaan korkeana ja aion jatkaa integraalien lukemista, jos Like niitä päättää edelleen julkaista, mutta tähän väliin hieman pidempi tauko tehnee ihan hyvää.

cof

Arvosana: 76/100

Blueberry – Chihuahua Pearl / Puolen miljoonan dollarin mies / Ruumiskirstun balladi
Jean-Michel Charlier, käsikirjoitus – Jean Giraud, kuvitus
Like Kustannus
Hinta Suomessa 26-30 €

cof

PS. Täytyy vielä hiukkasen nillittää kirjan rasismin käsittelystä. Toki räikeät rotuennakkoluulot ovat ajan kuvaa niin lännessä kuin 1960-luvun Ranskassakin, missä tarinat on tehty, eikä niitä pidä teoksista piilotella pois. Silti Blueberryn kehuminen siitä, että hän osasi ”jo nuorena tarkastaa neekerin kunnon tämän ikenistä”, olisi ansainnut sisältää huomautuksen siitä, että tämäntyyppinen teksti ei ole ok (Like voisi ottaa mallia vaikka WB:ltä). Myöskään jo valmiiksi stereotyyppinen kiinalaishahmo ei olisi kaivannut r-kirjaimia l-kirjaimiksi muutettuina, vaikka tämä olisi alkuperäisteoksessa elementtinä mukana ollutkin. Noin köppäinen kikka ei tuo sarjakuvaan yhtään lisää realismia, uskottavuutta tai kontekstia, joten sen poistaminenkaan ei olisi keneltäkään pois.

cof

cof


Sarjakuva kaupan:

Turun Sarjakuvakauppa
Adlibris

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s