Arvio: Tulevaisuuden arabi 1-3 – Pöhlä isä vie perheensä ankeisiin paikkoihin

dav

Tulevaisuuden arabi on kuin varkain noussut yhdeksi tämän hetken puhutuimmista sarjakuvista. Riad Sattoufin omaelämäkerralliset muistelut lapsuudesta Lähi-idän eri maissa ovat ”jostain” syystä puhutelleet eurooppalaisia kovasti viime vuosina, aina meitä peräpohjalaisia myöten. Ranskalaisen äidin ja syyrialaisen isän poika Riad pystyy tarjoamaan eurooppalaiselle ymmärrettävän ja melko helposti lähestyttävän kurkistuksen Lähi-idän maiden kulttuuriin ja poliittiseen sekamelskaan 1980-luvulla. Tämä kaikki selittää osaltaan toki sitä, miksi Lähi-itä on edelleen niin perseellään kuin se on, ja siksi Sattoufia on kuunneltu herkällä korvalla juuri viime vuosina. Tulevaisuuden arabi –kirjat ovat arkisia, yksityiskohtaisia ja ilmeikkäitä. Ranskalaisen sarjakuvan kanssa kasvaneille ne ovat helppoa seurattavaa, mikä kasvattanee markkinapotentiaalia täällä päin entisestään.

dav

Riad Sattoufia on syntymässä siunattu ilmeisesti uskomattomalla muistilla. Hän aloittaa elämänsä dokumentoinnin jo parivuotiaasta lähtien ja käy elämäänsä läpi yksityiskohtaisesti siitä eteenpäin. Lukukokemuksen voisi pilata pohtimalla jatkuvasti, mitkä osat kirjasta ovat todellisia tapahtumia ja mitkä jonkun värittämänä kertomuksena Riadille vietyjä, mutta se ei ole olennaista. Sattouf pitää kerronnan yhtenäisenä ja tarina etenee ilman säröjä. Asia, josta ei pääsekään yli niin helposti on Sattoufin oma väritys. Kolmen kirjan jälkeen huomaa, että Tulevaisuuden arabissa ei ole kovin montaa mukavaa henkilöä. Riad itse, hänen äitinsä ja pikkuveljensä ovat hahmot, joiden persoonat ovat miellyttäviä. Sen sijaan Riadin isä on ääliö, aikuiset sukulaiset lähinnä outoja ja muut lapset pelottavia. Tämä on toisaalta realistista kerrontaa lapsen näkökulmasta, sillä alle kouluikäisenä ihmiset hahmotetaan melko mustavalkoisina. Kirjat herättävät kuitenkin kysymyksen siitä, miten paljon Sattouf on värittänyt hahmoja aikuisiällään kertoessaan tarinaa.

dav

Ensimmäisissä kolmessa kirjassa Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton sekaantumiset paikalliseen politiikkaan eivät välittömästi muokkaa Lähi-idän ympäristöä, vaan kokemukset Libyassa ja Syyriassa johtuvat paikallisten diktaattorien erikoisemmista linjauksista. Toki koko alueen valtakuntien rajat ja sitä myöten valtaan nousseet tahot ovat perua länsimaisesta siirtomaapolitiikasta, mutta se ei näyttäydy Sattoufin arjessa samalla tapaa kuin asuntopolitiikka, koulupuvut tai elintaso. Mielenkiintoisin seikka kirjoissa onkin nähdä, miten maiden kansalaiset on suggeroitu pitämään johtajiensa keinoja ja politiikkaa kritiikittä parhaina ratkaisuina ja miten asennekasvatus aloitetaan pienestä pitäen. Jopa Riadin isä, joka on opiskellut Ranskassa, ylistää jatkuvasti takapajuisuutta ja rapistumista, joka maita läpileikkaa.

dav
Ranskan valikoima hämmästyttää nuorta Riadia

Riadin isä on muutenkin kirjojen keskeisin hahmo. Hän on symboli patriotismille ja kotiseuturakkaudelle, joka heijastuu negatiivisina vaikutuksina hänen perheensä oloihin. Isä ei tarkoita pahaa tai aiheuta tietoisesti perheelle kärsimystä, onhan ihmisen melko luonnollista kaivata omaa kotimaataan ja kulttuuriaan. Kaikkia hänen tekojaan kuitenkin ohjaa paikallisen kulttuurin epäkypsä maskuliinisuus, jossa oman miehisyyden ja identiteetin määrittävät omat ulkoiset voimasymbolit ja muiden heikkous. Isän käytös turhauttaa äitiä, hämmentää lapsia ja näyttäytyy ennalta-arvaamattomana. Toisaalta kirjoja lukiessa isän edesottamukset aiheuttavat turhautumista ja ärsyyntymistä jatkuvasti, toisaalta on mielenkiintoista ajatella kuinka kirjailija-Sattouf ei anna isälleen juurikaan armoa. Häntä ei kuvata hirviönä ja lapsi-Riad uskoo sokeasti lähes kaiken, mitä isä sanoo, mutta lukiessa on selvää, että hän on suurin syypää perheen haasteisiin, äidin henkisiin kärsimyksiin ja lasten hämmennykseen.

dav

Kuvitukseltaan kirjat polveutuvat eurooppalaisista klassikoista, kuten Uderzon, Morrisin ja Hergén tyyleistä. Hahmot ovat karikatyyrejä ja jokaisen ulkonäössä näkyy paloja heidän persoonastaan. Sattoufin kuvituksen paras puoli on sen ajoittainen räjähtävyys. Värit kirkuvat, silmät suurentuvat ja leuat tippuvat lattiaan, kun opettaja antaa lapselle keppiä tai isä ärähtää suutuspäissään. Muutoin kuvailevan kuvituksen välissä nämä ajoittaiset repäisyt pitävät kirjoja lukiessa hereillä. Itse en ollut värityksen suurin fani: kirjassa mustavalkoisuutta tukee vuorollaan yksi taustaväri, joka määrittyy sen mukaan, missä kulloinkin ollaan menossa. Ranskassa on sinistä, Libyassa oranssia ja Syyriassa vaaleanpunaista. Visuaalisena tehokeinona tämä on selkeä, mutta minun kohdallani se vesittää hieman kuvituksen toimivuutta. Makuasioita nämä toki ovat.

dav

Sarjakuvia arabimaista on tehty ja julkaistu yllättävän paljon verrattuna siihen, miten alue on omien asukkaidensa kuvaamana edustettuna vaikkapa televisiossa tai elokuvissa. Näissä formaateissa Lähi-itää ihmetellään lähes aina länkkärivinkkelistä, ja siksi onkin ilahduttavaa, että sarjakuvassa ja kirjallisuudessa nähdään myös Lähi-itä, jota ei katsota sotilaan tai rauhanturvaajan silmin. Kirjassa on toki selkeää hengenheimoilaisuutta esimerkiksi Persepolikseen, joten siksi on vaikea sanoa, että ilman Tulevaisuuden arabia maailmankuvani olisi jotenkin merkittävästi suppeampi. Sen lähestyminen on kuitenkin riittävän uniikki perustellakseen olemassaolonsa ainakin kolmen kirjan ajan. Seuraavien suomennosten ilmestyessä päästään arvioimaan, kuinka pitkään Riadin tarina on kertomisen ja lukemisen arvoinen.

dav
Tällaisilla pastisseilla mikä tahansa sarjis saisi toki ainakin parin volyymin verran armonaikaa

Arvosana: 75/100

Tulevaisuuden arabi 1-3 – Lapsuus Lähi-idässä 1978-1987
Riad Sattouf, käsikirjoitus ja kuvitus
WSOY
Hinta Suomessa 16-25 €/kirja

dav

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s