Arvio: Kabuki vol. 1 – Salamurhamättöä ja tekijänsä kasvukertomus

dav

David Mackin Kabuki on oppikirjaesimerkki 90-lukulaisesta tekijäomisteisesta sarjakuvasta. Kabuki on lähitulevaisuuden Japania kontrolloivan organisaation palkkalistoilla toimiva tappaja. Maata hallitsevat poliitikot ja gangsterit, ja edellä mainitun NOH-nimisen jengin tehtävä on pitää osapuolet asioissa. Alkuasetelma on sekoitus dystopiaa, scifiä ja mystiikkaa. Mackin luoma maailma, hahmot ja kerronta flirttailevat syvällisyydellä ja kokeellisuudella, mutta tukeutuvat kuitenkin klassiseen toimintaan ja kostotarinoihin. Kabukin ensimmäiset tarinat on julkaistu 1994, ja toistaiseksi viimeisin osa näki päivänvalon 2009. Vol. 1 –kirjaan on koottu kaksi ensimmäistä tarinakokonaisuutta, Circle of Blood ja Dreams. Molemmat ovat Mackin kädenjälkeä niin tarinan kuin taiteenkin osalta, ja niissä näkyy selkeästi nuoren tekijän kehittyminen numero numerolta. Kabuki sisältää melkoisen nipun tuttuja kikkoja, mutta ne eivät pääse häiritsemään, sillä tarina tietää, mistä naruista vetää pysyäkseen vangitsevana.

sdr

Kabukin syntytarina on mielenkiintoinen. David Mack on ollut ensimmäisten osien ilmestyessä vasta 22-vuotias, ja kehitellyt tarinaa parikymppisenä ystävänsä Brian Michael Bendisin (jonka CV:ssä on myös melkoinen nippu sarjiksia) kanssa. Koska Mack on vasta ollut aloittelemassa sarjakuvantekijän uraansa, näkyy Kabukin ensimmäisissä luvuissa paljon yhteyksiä tuon ajan jenkkisarjiksen isoihin nimiin. Suurimpana vaikuttajana niin visuaalisesti kuin teemallisestikin on Frank Miller, jolta Mack on lainannut mustavalkoiset kontrastit, Japanin aihealueena ja yksioikoiset, traagisen menneisyyden ajamat päähenkilöt. Tarinan edetessä vaikutteet kuitenkin alkavat heiketä, ja tilalle astuu Grant Morrison –tyylistä todellisuuden taivuttelua tai Neil Gaimanmaista eksistentialismia. Circle of Bloodin kehitys sen kuuden luvun aikana on jo melkoista, ja CoB:tä seuraava Dreams on tyyliltään jo totaalinen irtiotto aiempaan.

dav

Tekijän kehityksen seuraaminen ei ole läheskään ainoa asia, joka tekee Kabukista hyvin henkilökohtaisen sarjakuvan. Mack menetti äitinsä sarjakuvan tekemisen aikana, mikä näkyy teemoissa todella paljon. Kabukia ohjaavat käytännössä kolme asiaa: hänen organisaatiotaan johtava Kenraali, tämän entinen puoliso eli Kabukin äiti, ja äidin raiskannut ja pahoinpidellyt Kenraalin poika, joka on täten myös Kabukin isä ja tarinan pahis. Paperilla perhedraamaa parhaasta päästä, siis. Tärkeimpään rooliin nousee kuitenkin edesmennyt äitihahmo, jonka elämää, valintoja, muistoa ja vaikutusta nykyisyyteen käydään läpi monesta näkökulmasta. Mack löytää oman äänensä nimenomaan irtautuessaan perinteisestä toimintasarjakuvasta ja tuodessaan orpouden kokemuksen lähelle lukijaa. Harvoin omistussanat äidille luvun lopussa kolahtavat vahvemmin kuin moni sarjakuvan varsinainen sivu.

dav

Höpsöimmillään Kabuki on silloin, kun Mack innostuu NOH-pumpun salamurhaajabisneksistä. Hahmoja esitellään kuin He-Manissa tai jossain muussa aikakauden lastensarjassa, ja tapahtumat ovat Hopeanuoli-tason dramaattisia. Kumpikaan näistä ei luonnollisestikaan ole moite: He-Manilla ja Hopeanuolella on molemmilla paikkansa, ja parasta niissä on, että ne eivät yritä olla enempää kuin ovat. Kabuki tuntuu pitävän itseään varsinkin alkupuolella syvällisempänä kuin onkaan, mutta onneksi Mack löytää tasapainon pöhkön mahtailun ja ihmisen kokoisten jaksojen välillä. Kaikki nämä puutteet koskevat yksinomaan Circle of Blood –tarinaa. Dreams on kokonaan oma lukunsa. En koskaan ole ollut happoisen, vahvasti symbolisen sarjakuvan suurystävä. Dreams pitää kuitenkin lukijansa mukana ja pohjaa jo tuttuun tarinaan siinä määrin, että paletti ei hajoa liiaksi. Se jättää jälkeensä nälän tietää lisää, ja houkuttelee hankkimaan käsiinsä myös tulevat volyymit. Olen ymmärtänyt, että Kabukin ilmaisukieli vain monipuolistuu ja laajenee myös jatkossa, joten Mack rakentaa Dreamsissa jo tarinansa tulevaisuutta.

dav

Kuvitukseltaan Kabuki on makeaa katseltavaa. On hauskaa, että esipuheissa korostuu Mackin alkuperäinen halu jättää kuvitustyö muille. Tämä laskee odotuksia itse sarjakuvaa varten, ja luulinkin törmääväni alkusivuilla haparoivaan jälkeen. Vaikka Mackin kuvitus kehittyykin kirjan aikana paljon, ei mihinkään harjoittelijan tulokseen tarvitse tyytyä aiemminkaan. Vaikka hahmot ja kulissit ovat osittain haparoivia, hänen näkemyksensä sivuasettelusta, valaistuksista ja tarinan kuljettamisesta iskevät alusta asti. Niin Circle of Blood kuin Dreamskin marssittavat näkyviin upeita sivuja roppakaupalla. Mack rohkaistuu tarinan edetessä toteuttamaan yhä omaperäisempiä ratkaisuja, ja niitä kelpaa katsella. Kuvitus vastaa siinä mielessä käsikirjoitusta, että sekin hyödyntää kliseitä, mutta tekee sen tavalla, joka voittaa lukijan puolelleen. Kabuki ei tunnu liikaa vanhan toistolta, vaan erottuu edukseen.

dav

Huomaan, että sorrun edelleen valitsemaan luettavaa sarjakuvien kansiin painettujen suositusten perusteella. Tämä on yleisesti virhe, sillä jenkkikustantajat osaavat kyllä kaivaa uskottavat suosittelijat sanomaan jotain ympäripyöreää, jolla vakuuttaa uusia lukijoita. Kabukinkin tapauksessa kansien ylisanat jäivät lukemisen jälkeen ontoiksi. Kabuki ei ole tarinankerronnan mullistava merkkiteos tai vailla vertaansa sarjakuvan historiassa, mutta se ei ole myöskään unohdettava tai keskinkertainen. David Mackilla on oma äänensä ja kyky vedota lukijaan. Kabukin ensimmäiset kaksi kertomusta jäävät ehdottomasti plussan puolelle. Lisää tarinoita lukujonoon vain, ja sillä välin ensimmäisten stoorien sivuja voi ihastella useammankin kerran.

dav
Kuvien ottaminen lähti taas vähän käsistä, eli pohjalla vielä lisää otoksia.

Arvosana: 78/100

Kabuki vol. 1
David Mack, käsikirjoitus ja kuvitus
Dark Horse Comics
Hinta Suomessa 35 €

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s