Arvio: Hip Hop Family Tree 1970s-1981 & 1981-1983

dav

Alkuun kannattaa varmaan ilmoittaa, että tässä tekstissä ei ole kauheasti objektiivisuutta. Kun asiantunteva sarjakuvantekijä tekee kattavan historiikin hip hop -kulttuurista vanhan Marvelin vaikutteilla, tulee minulle sen verran monta rastia ruutuihin, että innostusta on vaikea peitellä. Ed Piskor on vuonna 1982 syntynyt räppipää ja sarjakuvantekijä, jonka Hip Hop Family Tree -antologia kertoo musiikkityylin ja kaupunkikulttuurin historiasta lähes maanisen yksityiskohtaisesti. Juonesta ei näissä kirjoissa voi oikein puhua, sillä lähes jokainen sivu keskittyy johonkin yhteen henkilöön, anekdoottiin tai ilmiöön. Tekstiä on paljon, ja lukemiseen pitää keskittyä kunnolla, jotta sarjakuvasta saa otettua kaiken irti. Jokainen sivu on kuitenkin nautinnollista ja todella kiinnostavaa luettavaa. Hip Hop Family Treetä tekee mieli ahmia.

dav

Tässä tekstissä käydään läpi HHFT:n kaksi ensimmäistä osaa, jotka kattavat hip hopin syntyä 1970-luvun puolivälin tienoilta vuoteen 1983 asti. Sarjan alussa DJ Kool Herc huomaa Bronxissa, että biisien rumpu- ja bassovetoisten breikkiosioiden luuppaaminen toimii bileissä kuin häkä. Toisen osan lopussa lähiöistä käynnistynyt musiikki on levinnyt jo koko Yhdysvaltoihin, Japaniin ja Eurooppaan saakka. Piskor on itse ilmoittanut, että jatkaa sarjaa mahdollisuuksien mukaan aina 90-luvun puolivälille, mikäli mahdollista. Tällä hetkellä sopimus on tehty kuudesta osasta, joista on ilmestynyt neljä. Neljässä osassa Piskor pääsee vasta vuoteen 1985 saakka, joten HHFT:llä on mahdollisuus laajentua vielä melkoiseksi antologiaksi. Piskorin tarve dokumentoida pienetkin tapahtumat tarkasti saattaa joutua hieman joustamaan kulttuuri-ilmiön kasvaessa. Ensimmäisessä kirjassa vuosia saadaan vielä katettua kuusi, mutta myöhemmissä osissa enää kaksi tai yksi. 90-luvun puolella Piskor joutuisi nykytarkkuudella käyttämään kirjan kuukautta kohti.

dav
Piskor on kaivanut tämän kaltaisia tiedonmurusia esiin aivan valtavan määrän.

Piskor on tehnyt taustatyönsä huolella, tonkinut kaikki lähteet ja haastatellut tekijöitä itse. HHFT:llä olisi mahdollisuus olla jopa virallinen historiikki, mutta koska hip hopissa tarinat, myytit ja totuuden venyttäminen ovat olennainen osa kulttuuria, hän on tietoisesti päättänyt olla viittaamatta lähteisiin. Kuitenkin aina, kun Piskor tekee edes pienen oletuksen tai tulkinnan itse, hän huomauttaa lukijalle tästä näkyvästi. Tekijälle on tärkeää, että kaikki HHFT:ssä perustuu aikalaisten kertomuksiin ja on vahvistettu useammalta taholta. Piskor vastaa kysymyksiin, joiden ajattelin itse olevan mysteereiksi tuomittuja, kuten miksi Sugar Hill Gangin Rapper’s Delightissä on käsittämätön säkeistö, joka kertoo huonosta illallisesta kaverin luona, tai miksi Afrika Bambaataan Planet Rockissa yksi säkeistö alkaa pelkällä sössötyksellä.

dav

Visuaalisesti HHFT on upea. Piskorin kuvitus on hikistä ja intensiivistä, ja bileiden tiukka meininki välittyy ruuduista hienosti. Piskor kunnioittaa artisteja niin paljon, että hän saa räpin alkuaikojen tyhjänpäiväiset ja naurettavat riimit tuntumaan totaalisen vakavilta. Kun räppärit puskevat ”Im Spoonie Gee in the place to be” -huttua naamat irveessä, välittyy kulttuurin merkitys ja noiden aikojen Bronxin ilmapiiri joka sivulta. Lisäksi Piskor arvostaa tosiräppidiggarin tavoin tallenteiden nuhjuisuutta ja autenttisuutta: HHFT:n väritys on vanhentuneen haaleaa, ja osalla sivuista on tietoisesti sotkettu kuvitusta värien ylimenolla ääriviivoista. Suurimmat legendat, kuten Grandmaster Flash tai Afrika Bambaataa, ovat Piskorin käsittelyssä myyttisen etäisiä: heidät kuvataan usein kaukaa, varjoissa, kaikkia muita suurempina. Osa hahmoista taas on yliampuvia karikatyyrejä Russell Simmonsin tapaan. PIskorin sivuilla jokainen viiva on harkittu ja kuvat kertovat tarinaa vähintään yhtä paljon kuin sivujen suuret tekstimäärät. Ja sitten on vielä kirjojen ja kokoomaboksien kannet, ai herranjumala miten upeita ne ovat. Melkein näiden kirjojen takia pitää joskus hankkia vitriinihylly, johon kannet voi laittaa esille. Näiden piilottaminen normihyllyyn olisi lähes rikollista.

dav
Grandmaster Flash on HHFT:n sivuilla niin viileä, että veikkaan hänen olevan Piskorin oma suosikki
dav
Russell Simmonsia ei käsitellä aivan yhtä lempeästi.

HHFT:n ensimmäiset osat ovat älyttömän mielenkiintoinen ja laadukkaasti toteutettu paketti. Piskor pureutuu tarkasti hip hopin syntyyn, sen yhteiskunnallisiin syihin ja vaikutuksiin ja marssittaa sivuille kymmeniä ja taas kymmeniä hahmoja. Mikäli räpin historia tai dokumentaarinen musiikkikerronta ylipäätään ei kiinnosta, niin HHFT voi tuntua aikamoiselta koettelemukselta, mutta eipä tähän silloin varmaan tule muutenkaan tartuttua. Minulle tämä uppoaa kuin nyrkki silmään, ja seuraaviin osiin on päästävä heti käsiksi. Käsittelen osat 3 ja 4 erillisessä kirjoituksessa, sillä hype oli saatava päälle jo nyt. Lämmin, lämmin suositus tyylitietoiselle ja faktaa täyteen ladatulle Hip Hop Family Treelle.

dav

Arvosana: 87/100

Hip Hop Family Tree 1970s-1981 & 1981-1983
Ed Piskor, käsikirjoitus ja kuvitus
Fantagraphics
Hinta Suomessa 48-66 € (2 kirjan kokoelma)

dav
Vaikka kuvitus tärisee tappelun tahdissa, Afrika Bambaataan ilme ei värähdä.

PS. Kaksi ensimmäistä kirjaa kokoavassa boksissa on ekstrana mukana myös lyhyt irrallinen tarina, joka kertoo 90-luvun supersankarisarjiksen kyseenalaisen kansikuvapojan, Rob Liefeldin, elokuvaohjaaja Spike Leen ja räppäri Eazy-E:n epätodennäköisistä yhteyksistä. Tässä lyhyessä vihkosessa Piskor ei pidättele enää yhtään, vaan metatasot, pastissit ja kulttuurit sekoittuvat jo melko huikeaksi cocktailiksi.

dav

PPS. Jos aihepiiri kiinnostaa, voin suositella myös Netflixistä (toistaiseksi) löytyvää neliosaista Hip Hop Evolution -dokkarisarjaa. Käsittelyssä täysin samat teemat, ja ääneen pääsevät myös henkilöt itse.

dav
Taulumatskua nämä kannet.
Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Arvio: Hip Hop Family Tree 1970s-1981 & 1981-1983

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s