Arvio: The Essential Dykes to Watch Out for – 25 vuotta elämänmakuista lesboilua

dav

Olen aiemmin blogissa kehunut Alison Bechdelin omaelämäkerrallisia sarjakuvaromaaneja Hautuukoti ja Äideistä parhain. Nuo sarjat tiivistävät Bechdelin tyylin, joka on sekoitus anarkismia ja hienostuneisuutta, lakonista vakavuutta ja lämmintä komediaa. Bechdelin pääteos on kuitenkin 25 vuoden ajan jatkunut strippisarjakuva Dykes to Watch Out for (suom. Lepakkoelämää). Se dokumentoi ystäväporukan elämää keskikokoisessa amerikkalaisessa kaupungissa vuodesta 1983 vuoteen 2008. The Essential –kirja ei sisällä kaikkia Bechdelin strippejä, mutta suurin osa on kirjassa mukana ja kaikki tärkeät juonikuviot käydään läpi.

Suurin osa sarjakuvan henkilöistä on lesboja tai muihin LGBT-vähemmistöihin kuuluvia. Juonet ovat arkisia, ja ne keskittyvät pääasiassa ihmissuhteisiin tai ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin tapahtumiin. DTWOF:n ehdottomasti suurin ansio on sen eteneminen: hahmot ikääntyvät, heidän elämänsä menevät eteenpäin ja muuttuvat. Dykes to Watch Out for on strippisarjakuva, jossa on stripin piirteitä todella vähän. Tätä sarjakuvaa ei voi selailla tai vilkuilla, vaan sitä luetaan lukemalla.

dav

Hahmoja sarjakuvassa on iso liuta, ja varsinkin lukutahdin ollessa ripeä perässä pysyminen on alkuun työlästä. Hahmoilla on kuitenkin selkeät persoonallisuutensa ja heidän kanssaan eläminen on palkitsevaa. Ihmiset oppivat, heidän asenteensa muuttuvat ja maailma kehittyy heidän ympärillään. Bechdel tarkastelee lesbokulttuuria, seksuaalivähemmistöjen asemaa ja yhteiskuntaa monipuolisesti, vaikka näkökulma on häpeilemättömän feministinen. Joku voisi jopa puhua kuplasta. Yliopistot, kirjallisuus ja kasvissyönti kuuluvat itsestäänselvyyksinä lähes kaikkien hahmojen elämään, ja näistä poikkeaminen on maininnan arvoista, tarinan aihe jo itsessään.

dav

Esimerkiksi alkupuolella kirjaa hahmot närkästyvät, kun oikeistokonservatiivi tulee kaapista tai kun transnainen ilmestyy lesbonaisille suunnattuun tapahtumaan. Lesbous on varattu vasemmistofeministeille, koko ikänsä patriarkaatin sortoa kokeneille naisille, jotka taistelivat äänensä kuuluviin kovalla hinnalla, muiden ei pidä sen hedelmiä nauttiman. Bechdel ei väistä tällaisia kontroversiaaleja mielipiteitä, vaan nostaa ne esille ja analysoi ne monesta kulmasta hahmojensa välityksellä.

dav

Bechdel on DTWOF:ssä sarjakuvaromaaniensa tavoin intertekstuaalisesti suvereeni, ja osaa vetää sarjakuvan tapahtumista yhtäläisyydet yhteen jos toiseenkin länsimaisen kulttuurin merkkipaaluun. Hän punoo irrallisia juonia kuljettaen usein samassa stripissä kahta tai kolmea eri tarinaa, jotka nivoutuvat yhteen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Sarjakuva on rakennettu taiten, ja Bechdel luo tarinoilla näkökulmilleen painoarvoa, josta vähäisempi kirjoittaja voisi vain haaveilla.

dav

DTWOF on raskaslukuinen sarjakuva. Lähes poikkeuksetta neljään riviin jaetut yli 10-ruutuiset tarinat ovat hyvin täynnä dialogia ja tekstiä pursuaa lisäksi yksityiskohdista, kuten sanomalehdistä, kirjan kansista ja t-paidoista. Sarjakuvastripissä Bechdel ei myöskään hyödynnä romaaneissa käyttämiään isoja monia yksityiskohtia sisältäviä tilannekuvia, vaan paino on puhtaasti tekstissä ja hahmojen reaktioissa toistensa sanomisiin. Koska sekä teksti että ilmeet ovat purevia, raskaslukuisuus palkitsee. Tätä sarjista ei kuitenkaan kannata ottaa luettavaksi häiriöitä vilisevään ympäristöön, sillä lukemisesta ei tule yksinkertaistesti mitään.

dav
Ainoa sanaton sarjis taitaa löytyä syksyltä 2001

The Essential DTWOF –kirjan lukemisesta tulee vähän samanlainen fiilis kuin Lassista ja Leevistä tai Tenavista. Kun pitkäkestoista sarjakuvaa lukee pitkän matkaa, tuntee hahmoihin hengenheimolaisuutta. Koska DTWOF ei myöskään elä pysähtyneessä ajassa edellämainittujen strippikollegoidensa tavoin, sen lukemisen palkitsevuus on monitasoisempaa. Tenavilta tai Lassilta ja Leeviltä voi odottaa oivalluksia ja pohdintoja, mutta niiden näkökulma on aina sama, saman muuttumattoman hahmon esittämänä. Bechdel tunnistaa hienosti hahmoistaan ne piirteet, jotka tekevät heistä itsensä, mutta uskaltaa muuten muuttaa heitä siten kuten ihmiset 25 vuodessa muuttuvat. Loppujen lopuksi DTWOF:ssä on kyse saman arvomaailman jakavasta ystäväpiiristä, joka tekee välillä fiksuuksia ja välillä tyhmyyksiä. On siihen ihan kohtalaisen helppo samaistua.

Arvosana: 86/100

The Essential Dykes to Watch Out for
Alison Bechdel, käsikirjoitus ja kuvitus
Houghton Mifflin Harcourt
Hinta Suomessa 20-28 €

PS. DTWOF-sarjakuvaa on julkaistu muutamia kokoelmia suomeksi nimellä Lepakkoelämää, ja näitä ainakin kirjastoista löytyy yleensä muutamia.

PPS. Olisiko sopivampaa ajankohtaa tälle tekstille voinut löytyäkään. Trumpin voitto sai nimittäin Bechdelin herättämään DTWOF:n kahdeksan vuoden talviunilta, ja marraskuussa 2016 nähtiin ensimmäinen uusi strippi sitten vuoden 2008: http://www.sevendaysvt.com/vermont/dykes-to-watch-out-for-piece-de-resistance/Content?oid=3841356

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s