Arvio: The Complete Calvin & Hobbes — Lassin ja Leevin arkiset ja kosmiset seikkailut parhaassa formaatissa

8537251229_1907da7003
Kuva: Brad Arnold, Creative Commons-lisenssi

”Eihän se mikään oikea valmistujaislahja ole, mutta on ainakin sinun näköisesi”, sanoi isäni kun pyysin häntä muistamaan valmistumistani The Complete Calvin & Hobbes -sarjakuvajärkäleellä. Lassi ja Leevi on päivittäisstrippisarjisten luokassa mielenkiintoinen poikkeus: Bill Watterson, sarjan luoja, halusi alusta alkaen luoda päivittäissarjakuvan formaattiin sopivan taideteoksen, jolla on muutaman naurun lisäksi myös syvempiä tasoja ja kunnianhimoa. Tämän vuoksi Lassi ja Leevi seikkailivat ja filosofoivat vain kymmenen vuoden ajan, vuodesta 1985 vuoteen 1995. Sarjakuva päättyi, kun Watterson koki sanoneensa sen, mitä pystyi hahmojen avulla sanomaan. Ajanjaksoon mahtui kaksi noin yhdeksän kuukauden mittaista luovaa taukoa. Lisäksi Watterson kävi lähes koko sarjakuvan elinkaaren ajan julkaisijoiden ja asiakaslehtien kanssa kamppailua taiteellisesta vapaudestaan, niin sarjakuvan muodon kuin sen lisensoimisenkin kanssa.

Lassi ja Leevi on leijonaosalle suomalaisiakin lukijoita tuttu ja rakas sarjakuva, joka pyörii edelleen lukuisten lehtien sarjakuvasivuilla. Sarjisstrippien lukeminen sanomalehdistä on aina ollut itselleni hieman haastavaa; tarinaan hyppääminen keskeltä tuntuu teennäiseltä, eivätkä lehtien julkaisuaikataulutkaan tee jatkumoiden seuraamista helpoksi. Lassia ja Leeviä määrittävät kolmen-neljän ruudun yksittäisten strippien lisäksi myös pidemmät tarinajatkumot, joiden aihepiirit vaihtelevat Lassin mielikuvitusseikkailuista arkisiin tapahtumiin lapsen näkökulmasta. Palkitsevimpia ovat juuri pidemmät tarinat, joissa strippien sävy vaihtelee hauskasta surumieliseen, ja visuaalisesta ilotulituksesta hillittyihin tapahtumaketjuihin.

The Complete Calvin and Hobbes
Kuva: Andrew West, Creative Commons-lisenssi

Siksi kolmeen kirjaan koottu, lähes kymmenen kilon painoinen Complete Calvin & Hobbes tuntuu tälle sarjakuvalle ehdottomasti parhaiten oikeutta tekevältä formaatilta. Kirjojen myötä sarjakuvan kehittyminen ja Wattersonin taukojen merkitys käyvät selvemmiksi. Täytyy tosin todeta, että päivittäissarjakuvaksi Lassi ja Leevi muuttuu matkansa aikana yllättävän vähän. Hahmojen persoonat ovat alusta asti selkeitä ja pysyvät samanlaisina loppuun saakka. Myös piirustusjälki on läpi linjan huoliteltua ja sarjakuvalle tunnistettavaa. Tämä kertoo siitä, että Watterson ei tosiaankaan luonut Lassia ja Leeviä sattumalta, vaan sarjakuva on ollut luojansa mielessä visiona kirkas alusta alkaen.

Merkittävin muutos nähdään Wattersonin ensimmäisen ja toisen rupeaman välissä. Alussa pidemmät viikonloppustripit (koko sivun kokoiset, pidemmät seikkailut) oli alan yleisten vaatimusten vuoksi ladottu nätisti neljään riviin ja tyyli oli pitkälti lyhyisiin strippeihin verrattava. Tämä oli kustantajien vaatimus siksi, että tarvittaessa strippi voitaisiin paloitella tai lyhentää sopimaan sivulle, mikäli sivun alaosaan oli esimerkiksi myyty mainostilaa. Watterson taisteli kuitenkin taiteensa puolesta, ja sarjakuvan kerätessä suosiota sai pakotettua julkaisijat myöntymään strippien julkaisuun leikkelemättöminä. Tämä mahdollisti myöhäisemmässä vaiheessa sarjakuvan huomattavasti luovemman asettelun eriko(ko)isine ruutuineen, vaihtelevine rytmityksineen ja visuaalisine tehokeinoineen.

Omaperäisyytensä vuoksi Lassi ja Leevi on kehittänyt satunnaislukijoiden lisäksi itselleen vannoutuneen fanikunnan, jolle sarjakuva symboloi jotain suurempaa. Se on portti lapsuusaikaan sekä nostalgiansa että samaistumispintansa vuoksi. Complete Calvin & Hobbes tekee kunniaa sarjakuvan erityisyydelle. Se sallii lukijan uppoutua monisyisiin ja riemukkaisiin tarinoihinsa täysin eri tavalla kuin yksittäinen strippi tai pieni kokoelmaläystäke, joka on sopiva synttärilahja sukulaislapselle, jota et ajatellut ennen juhlapäivän aamua. Vaikka strippisarjakuvalle tärkeä ominaisuus on kyky toimia myös kolmen ruudun annoksina, on Lassi ja Leevi tässä muodossa nautittuna vaikuttava tutkielma yksinäisyydestä ja maailmantuskasta. Lisäksi se näyttää hyllyssä helkkarin hyvältä.

Arvosana: 93/100

The Complete Calvin & Hobbes
Bill Watterson, käsikirjoitus ja kuvitus
Anders McMeel Publishing
Hinta Suomessa n. 140 €

PS. Julkisuutta välttelevä Bill Watterson on myös kiehtova hahmo. Hänen taisteluistaan sarjakuvan lisensointia ja syndikointia vastaan kannattaa lukea enemmän esimerkiksi tästä . Jos aihe kiinnostaa, Netflixistä löytyy myös (ainakin toistaiseksi) dokumentti Dear Mr. Watterson, jossa useat sarjakuvantekijät ja muut taiteilijat kertovat Lassin ja Leevin vaikutuksesta omaan maailmankatsomukseensa ja taiteeseensa.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Arvio: The Complete Calvin & Hobbes — Lassin ja Leevin arkiset ja kosmiset seikkailut parhaassa formaatissa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s